Η εξέλιξη του βιβλίου
Πήλινες Πλάκες - Ο δίσκος της Φαιστού
Οι
πρόγονοι των σημερινών βιβλίων ήταν πήλινες πλάκες πάνω στις οποίες
έγραφαν χρησιμοποιώντας ένα είδος γραφίδας. Οι πλάκες αυτές
χρησιμοποιήθηκαν από τους Σουμέριους, τους Βαβυλώνιους και άλλους λαούς
της Μεσοποταμίας. Χιλιάδες τέτοιες πήλινες πλάκες ανακαλύφθηκαν στη
Μεσοποταμία στο μέρος που κάποτε άκμαζε το βασίλειο των Σουμερίων.
Είναι τα αρχαιότερα γραπτά κείμενα που ξέρουμε. Οι περισσότερες από αυτές τις πλάκες
περιέχουν σε σφηνοειδή γραφή, εμπορικές συναλλαγές, δικαστικές
αποφάσεις, ευρετήρια και αναφορές σε εκατοντάδες ονόματα ανθρώπων αλλά
και θεοτήτων.
Ένα ποσοστό των πλακών όμως περιέχει ύμνους, μύθους, λογοτεχνικά και θρησκευτικά κείμενα.
Ο
Δίσκος της Φαιστού είναι ένα αρχαιολογικό εύρημα από τη Μινωική πόλη
της Φαιστού στη νότια Κρήτη και χρονολογείται πιθανώς στον 17ο αιώνα
π.Χ. Αποτελεί ένα από τα γνωστότερα μυστήρια της αρχαιολογίας, αφού ο
σκοπός της κατασκευής του και το νόημα των όσων αναγράφονται σε αυτόν
παραμένουν άγνωστα.
Ο
δίσκος της Φαιστού βρέθηκε το 1908 στα ερείπια του παλαιού Μινωικού
ανακτόρου της Φαιστού στην Κρήτη. Η χρονολόγηση του, δεν είναι δυνατόν
να προσδιοριστεί με ακρίβεια, αλλά πιστεύεται πως ανήκει στη Mεσομινωική
IIB περίοδο (17ος αιώνας π.X). H διάμετρος του είναι 16 εκ. και το
πάχος του 2.1 εκ. Η μυστηριώδης επιγραφή του αποτελείται από 241
σύμβολα, 122 στην πλευρά A και 119 στην πλευρά B, σε σπειροειδή διάταξη.
Τα
45 διαφορετικά σύμβολα τυπώθηκαν στον πηλό και μετά ο δίσκος ψήθηκε στη
φωτιά. Πρόκειται για ιδεογραφική γραφή, πιθανότατα συλλαβική, της
οποίας το κείμενο (γλώσσα), παρά τις αναρίθμητες προσπάθειες που έχουν
γίνει για την αποκρυπτογράφησή του και την μέτρηση τελείως διαφορετικών
μεθόδων, παραμένει άγνωστο.
Οι
ερευνητές καταλήγουν σε εντελώς διαφορετικά συμπεράσματα για τον σκοπό,
το περιεχόμενο και τους δημιουργούς του. Ο δίσκος της Φαιστού παραμένει
για τους αρχαιολόγους ένα αίνιγμα και έτσι αποτελεί σύμβολο αέναης
επιστημονικής αναζήτησης.
Ο
δίσκος ανακαλύφθηκε στις 3 Ιουνίου 1908 από τον Ιταλό αρχαιολόγο
Λουΐτζι Περνιέ (Luigi Pernier) και φυλάσσεται σήμερα στο Αρχαιολογικό
Μουσείο Ηρακλείου.
Οι πάπυροι
Η
επόμενη εξέλιξη στην ιστορία της καταγραφής του λόγου ήταν οι πάπυροι
που χρησιμοποιήθηκαν από τους αρχαίους Αιγυπτίους, Έλληνες και Ρωμαίους.
Ο πάπυρος είναι ένα υλικό που μοιάζει με χαρτί και προέρχεται από το
ομώνυμο φυτό που μεγαλώνει στις όχθες του Νείλου. Τα "βιβλία" από πάπυρο
ήταν φτιαγμένα σε μορφή ρολού, το μήκος του οποίου έφτανε μερικές φορές
και τα 40 μέτρα!!
Τα
γραπτά διασήμων συγγραφέων της αρχαιότητας γράφτηκαν σε ρολούς από
πάπυρο και η δημιουργία των αντιγράφων γινόταν χειρόγραφα από
επαγγελματίες αντιγραφείς. Διάσημες βιβλιοθήκες με χιλιάδες αντίγραφα
δημιουργήθηκαν με αυτόν τον τρόπο, όπως η βιβλιοθήκη των Αθηνών, της
Ρώμης και η πιο διάσημη απ' όλες, η Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας. Βέβαια
επειδή η αντιγραφή γινόταν με το χέρι η όλη διαδικασία ήταν ακριβή και
αργή και ο αριθμός των αντιτύπων κάθε έργου ήταν πολύ περιορισμένος. Ο
πάπυρος πάλι ενώ σαν υλικό ήταν εύκολο να παραχθεί, ήταν φθηνός και
αποτελούσε μια εξαιρετική επιφάνεια γραφής, είχε κάποια σημαντικά
προβλήματα αντοχής στο χρόνο και στην υγρασία.
Σε
υγρά κλίματα η αντοχή του δεν ξεπερνούσε τα εκατό χρόνια και συχνά ήταν
πολύ μικρότερη. Αυτό σε συνδυασμό με την αδυναμία παραγωγής πολλών
αντιτύπων αλλά και του γεγονότος ότι το φυτό πάπυρος δεν φύτρωνε σε
πολλά μέρη του αρχαίου κόσμου, οδήγησε στην υιοθέτηση ενός άλλου υλικού
ως μέσου καταγραφής του λόγου.
Η εφεύρεση του χαρτιού
Το
χαρτί εφευρέθηκε στην Κίνα τους πρώτους μεταχριστιανικούς αιώνες. Μια
αρχαία παράδοση, με την οποία σε γενικές γραμμές συμφωνεί και η νεότερη
αρχαιολογική έρευνα, χρονολογεί την ανακάλυψή του το 105 μΧ. και την
αποδίδει στον αξιωματούχο Τσάι Λουν. Η τέχνη της κατασκευής του χαρτιού
παρέμενε άγνωστη για τον υπόλοιπο κόσμο μέχρι τα μέσα του 8ου αι. Την
εποχή αυτή (751 μ.) δύο κινέζοι χαρτοποιοί πιάστηκαν αιχμάλωτοι από τους
Άραβες στον πόλεμο για την κατάκτηση του Τουρκεστάν και το μεγάλο
μυστικό διέρρευσε.
Σχεδόν
αμέσως ιδρύθηκε η πρώτη αραβική χαρτοποιία στη Σαμαρκάνδη. Σύντομα
ακολούθησαν και άλλες στο Χαλέπι, τη Δαμασκό, τη Βαμβύκη (απ΄ όπου και
το όνομα «βαμβύκινος» ή «βομβύκινος κώδιξ», με το οποίο ήταν γνωστό το
βιβλίο που ήταν γραμμένο σε χαρτί στο Βυζάντιο) και διάφορες πόλεις της
Μέσης Ανατολής.
Η εξέλιξη της τυπογραφίας
Τυπογραφία
είναι η τέχνη της αποτύπωσης γραπτού λόγου και εικόνων σε χαρτί,
ύφασμα, μέταλλο ή άλλο υλικό με τη βοήθεια τεχνικών μέσων και συνήθως
μαζικά.
Στην
Ευρώπη, πατέρας της τυπογραφίας θεωρείται ο Γουτεμβέργιος, καθώς
συνέλαβε την ιδέα της τυπογραφικής μεθόδου στο σύνολό της (χυτά
στοιχεία, στοιχειοθεσία, χειροκίνητο πιεστήριο και τυπογραφική μελάνη).
Το πρώτο χρονολογημένο έντυπο (απόσπασμα της Δευτέρας Παρουσίας) με
χρήση κινητών στοιχείων τυπώθηκε στο Μάιντς της Γερμανίας το 1454. Το
πρώτο βιβλίο που τυπώθηκε στην Ευρώπη με χρήση κινητών στοιχείων
θεωρείται ότι είναι η Βίβλος που τυπώθηκε επίσης στο Μάιντς γύρω στο
1455. Οι πρώτες γραμματοσειρές που χρησιμοποιήθηκαν προέρχονταν από την
καλλιγραφία της εποχής.
Η
εξέλιξη των τυπογραφικών μεθόδων ήταν διαφορετική στις ιστορικές
περιόδους και στα διαφορετικά μέρη του κόσμου. Η αντιγραφή των βιβλίων
με το χέρι, με τη χρήση πένας ή πινέλου με μελάνι, ήταν χαρακτηριστικό
των αρχαίων πολιτισμών της Αιγύπτου, της Ελλάδας και της Ρώμης. Με
παρόμοιο τρόπο γινόταν και η αντιγραφή βιβλίων στα μεσαιωνικά
μοναστήρια.
Μια πρωτόγονη μορφή τυπογραφίας είναι η χρήση σφραγιδόλιθων από τους Βαβυλώνιους και άλλους αρχαίους λαούς. Οι σφραγιδόλιθοι χρησιμοποιήθηκαν ως θρησκευτικά σύμβολα, αλλά και προς αντικατάσταση των υπογραφών. Το σχέδιο που ήθελαν να τυπώσουν οι αρχαίοι λαοί, το χάραζαν πρώτα πάνω σε μία σφραγίδα ή μία πέτρα. Κατόπιν βουτούσαν τη σφραγίδα σε χρώμα ή σε πηλό και την πίεζαν πάνω σε μία λεία ελαστική επιφάνεια για να μείνει το αποτύπωμά της.
Μια πρωτόγονη μορφή τυπογραφίας είναι η χρήση σφραγιδόλιθων από τους Βαβυλώνιους και άλλους αρχαίους λαούς. Οι σφραγιδόλιθοι χρησιμοποιήθηκαν ως θρησκευτικά σύμβολα, αλλά και προς αντικατάσταση των υπογραφών. Το σχέδιο που ήθελαν να τυπώσουν οι αρχαίοι λαοί, το χάραζαν πρώτα πάνω σε μία σφραγίδα ή μία πέτρα. Κατόπιν βουτούσαν τη σφραγίδα σε χρώμα ή σε πηλό και την πίεζαν πάνω σε μία λεία ελαστική επιφάνεια για να μείνει το αποτύπωμά της.
Η
τυπογραφία όπως την γνωρίζουμε σήμερα, αποτελεί ουσιαστικά ανακάλυψη
των Κινέζων. Στην εμφάνιση της τυπογραφίας στην Κίνα συνέβαλαν τόσο η
ανακάλυψη του χαρτιού την περίοδο της Δυναστείας Χαν (206 π.Χ. – 220
μ.Χ.), όσο και η εξάπλωση του Βουδισμού (2ος αι. μ.Χ.). Από τη μια, το
χαρτί ήταν το πλέον κατάλληλο υλικό λόγω της αντοχής και του χαμηλού
κόστους του. Από την άλλη, η πρακτική των βουδιστών να κάνουν πολλά
αντίγραφα των προσευχών και άλλων ιερών κειμένων τούς ώθησε στην
ανακάλυψη νέων μηχανικών μέσων αναπαραγωγής τους. Τα αρχαιότερα δείγματα
της κινεζικής τυπογραφίας είναι ανάγλυφα τυπωμένα γράμματα και
ζωγραφιές σε ξύλινη επιφάνεια και χρονολογούνται στο 200 μ.Χ.
Ο ηλεκτρονικός υπολογιστής
O ηλεκτρονικός
Υπολογιστής, είναι μηχανή κατασκευασμένη από ηλεκτρονικά και ηλεκτρικά
συστήματα με σκοπό να υπολογίζει. Είναι ένα αυτοματοποιημένο ηλεκτρονικό
ψηφιακό επαναπρογραμματιζόμενο σύστημα γενικής χρήσης, το οποίο
μπορεί να επεξεργάζεται δεδομένα, βάσει ενός συνόλου προκαθορισμένων
οδηγιών–εντολών που ονομάζονται πρόγραμμα (program).
Το
1946 που κατασκευάστηκε σε ένα πανεπιστήμιο της Πενσιλβανίας ο πρώτος
αριθμητικός ηλεκτρονικός υπολογιστής (Η/Υ) με το όνομα ENIAC (που είχε
μεγάλο όγκο, είχε περίπου 18.000 λυχνίες που καίγονταν πολύ συχνά,
δούλευε με ρελέδες κάνοντας τρομακτικό θόρυβο, και κατανάλωνε πολλή
ενέργεια). Σήμερα οι υπολογιστές είναι μικροσκοπικοί, πολύ ισχυροί, δεν
καταναλώνουν πολλή ενέργεια και βρίσκονται στα κινητά τηλέφωνα, στα
ψηφιακά ρολόγια, στα αυτοκίνητα, στις τηλεοράσεις και σε άλλες οικιακές
συσκευές) έχουν περάσει ελάχιστα χρόνια.
Το ψηφιακό βιβλίο
Το
ηλεκτρονικό βιβλίο (ebook, e-textbook, web textbook, online textbook,
digital textbook) είναι ένα βιβλίο σε ψηφιακή μορφή που μπορεί να
διαβάσει κανείς σε επιτραπέζιο ηλεκτρονικό υπολογιστή (desktop
computer), σε φορητό υπολογιστή (laptop), σε υπολογιστή χειρός (handheld
device, PDA: Portable Digital Assistant), σε ειδικές ηλεκτρονικές
πλατφόρμες ή φυλλομετρητές διαδικτύου (Internet Explorer, Mozilla
κ.λπ.). Παρόλο που μπορεί να διατίθεται και σε τυπωμένη εκδοχή ή να
συνιστά ψηφιοποίηση ενός ήδη τυπωμένου βιβλίου, το ηλεκτρονικό βιβλίο
δεν προϋποθέτει αναγκαστικά και ένα αντίστοιχο τυπωμένο βιβλίο. Το
«ηλεκτρονικό βιβλίο» είναι ψηφιοποιημένο και εμπλουτισμένο με στοιχεία
πολυμέσων κείμενο.
Τέτοια
πολυμεσικά στοιχεία είναι ο ήχος, η εικόνα, οι υπερσύνδεσμοι, καθώς και
μέσα τα οποία επιτρέπουν τη δημιουργία σελιδοδεικτών (bookmarks),
σημειώσεων στα περιθώρια της σελίδας και υπογραμμίσεων στο κείμενο, την
αναζήτηση λέξης ή φράσης μέσω ευρετηρίων κ.ά. Η διαθέσιμη τεχνολογία
ενισχύει τη λειτουργικότητα του ηλεκτρονικού βιβλίου με δυνατότητες όπως
η αλλαγή του τύπου και του μεγέθους των γραμματοσειρών, η ερμηνεία και
μετάφραση όρων και λέξεων από ενσωματωμένα λεξικά, η αντιγραφή και
μεταφορά μέρους του κειμένου σε άλλες εφαρμογές, η εκτύπωση κειμένου
κ.λπ.
Σήμερα
οι βιβλιοθήκες αγοράζουν περισσότερο ηλεκτρονικά βιβλία (παρότι έχουν
μεγαλύτερο κόστος) διότι δίνεται η δυνατότητα να γίνει ανάγνωση από
πολλούς χρήστες ταυτόχρονα και χωρίς να είναι απαραίτητη η φυσική τους
παρουσία στη βιβλιοθήκη.
Ψηφιακή
βιβλιοθήκη είναι η βιβλιοθήκη που παρέχει όλο της το υλικό σε
ψηφιοποιημένη μορφή μέσω του ηλεκτρονικού υπολογιστή. Οι ψηφιακές
βιβλιοθήκες μπορεί να μην υπάρχουν ως φυσικά κτήρια αλλά να λειτουργούν
μόνο ηλεκτρονικά μέσω διαδικτύου. Αυτές οι βιβλιοθήκες ονομάζονται
εικονικές ή βιβλιοθήκες χωρίς σύνορα και ξεκίνησαν να δημιουργούνται το
1990.
Παρέχουν
ουσιαστικά στο χρήστη εύκολη και γρήγορη πρόσβαση στη γνώση από
οποιοδήποτε σημείο χωρίς να απαιτείται φυσική παρουσία. Από τις πρώτες
ενέργειες ψηφιοποίησης στις βιβλιοθήκες ήταν η εισαγωγή του ηλεκτρονικού
καταλόγου. Σε ορισμένες περιπτώσεις η βιβλιοθήκη μπορεί να διατηρείται
και κτιριακά αλλά παράλληλα να διαθέτει και μέρος του υλικού της σε
ψηφιοποιημένη μορφή. Η συλλογή των ψηφιακών βιβλιοθηκών μπορεί να
απαρτίζεται τόσο από ψηφιοποιημένα όσο και από ψηφιακά γεννημένα
τεκμήρια τα οποία οργανώνονται με εργαλεία που εξυπηρετούν τις ανάγκες
για οργάνωση, πρόσβαση και διαχείριση της συλλογής.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου