Ήταν μια δύσκολη χρονιά για την αεροπορική βιομηχανία. Στην πραγματικότητα, απολύτως τρομακτική.
Αλλά ανάμεσα στη θλίψη υπήρχαν μερικές ελπιδοφόρες στιγμές που σε αυτές αιχμαλωτίστηκε η φαντασία μας κατά τη διάρκεια μίας τόσο αμφίρροπης εποχής για τον αεροπορικό κλάδο.
Παρακάτω θα παρουσιαστούν όλα τα φετινά ορόσημα που συνέβησαν στον χώρο των αερομεταφορών για το 2020.
1) Ένα μικρό αεροδρόμιο στην Αλάσκα έγινε το πιο πολυσύχναστο στον κόσμο
2) Οι πτήσεις προς το πουθενά έγιναν πραγματικότητα.
Από την ανάλυση του Δημήτρη Ζοπουνίδη 22/10/2020:
«Μία πτήση για αξιοθέατα στο πουθενά, προσφέρθηκε από την Qantas. Σύμφωνα με την αεροπορική, τα εισιτήρια εξαντλήθηκαν μέσα σε 10 λεπτά από επιβάτες που είναι πρόθυμοι να πετάξουν στον ουρανό τη στιγμή που η Αυστραλία έχει καθηλώσει σχεδόν όλες τις διεθνείς πτήσεις πληρώνοντας υπέρογκα κόστη πλέον. “Είναι πιθανώς η ταχύτερη εξάντληση εισιτηρίων στην ιστορία της Qantas”, δήλωσε σε ανακοίνωσή του ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Alan Joyce.
“Οι άνθρωποι χάνουν σαφώς τα ταξίδια και την εμπειρία της πτήσης. Εάν υπάρχει ζήτηση, σίγουρα θα κοιτάξουμε να κάνουμε περισσότερες από αυτές τις πτήσεις, ενώ όλοι περιμένουμε να ανοίξουν τα σύνορα”.
Η επτάωρη πτήση εκτέλεσε έναν τεράστιο κύκλο πετώντας στο Κουίνσλαντ και τη Χρυσή Ακτή, τη Νέα Νότια Ουαλία και τις απομακρυσμένες εσωτερικές περιοχές της χώρας.»
Το παράδειγμα της αεροπορικής εταιρείας από την Αυστραλία ακολούθησαν και άλλοι αερομεταφορείς. Βέβαια κάποιοι από αυτούς, βρήκαν κωλύματα από περιβαλλοντικές οργανώσεις και φορείς προστασίας του περιβάλλοντος καθώς θεώρησαν πως θα ήταν μία ανούσια εκπομπή ρύπων. Επιπλέον, το μοντέλο της Qantas για πτήσεις προς το πουθενά, ήρθε και στην Ευρώπη και συγκεκριμένα στην Ουγγαρία με τη Smartwings.
3) Η μεγαλύτερη πτήση στον κόσμο έγινε ακόμη μεγαλύτερη
4) Τα επιβατικά αεροπλάνα μετατράπηκαν σε εμπορευματικά αεροπλάνα
Απόσπασμα από τη σχετική ανάλυση του Δημήτρη Ζοπουνίδη, 03/04/2020:
«Με τα αεροσκάφη τους καθηλωμένα, τους επιβάτες να μην ταξιδεύουν και τα κράτη να επιβάλλουν περιορισμούς, οι αεροπορικές εταιρείες αναζητούν τρόπους για να εξασφαλίσουν τη βιωσιμότητά τους καθώς και να έχουν κέρδη. Οι περισσότερες από αυτές, βρήκαν τη λύση στις εμπορευματικές μεταφορικές πτήσεις (πτήσεις Cargo). Κάποιες ήδη διέθεταν υπηρεσίες μεταφοράς εμπορευμάτων (πχ. Qatar Airways, Air France, KLM, Singapore Airlines, Turkish Airlines, Emirates και πολλές ακόμη) ενώ κάποιες δημιουργήθηκαν αποκλειστικά για αυτό τον σκοπό (πχ. FedEx, DHL, Egyptair και πολλές ακόμη). Οι αεροπορικές όμως, που δεν είχαν αυτή τη δυνατότητα, αναπροσάρμοσαν τις προτεραιότητές τους. Πιο συγκεκριμένα δύο βασικοί λόγοι που τις οδήγησαν σε αυτή την απόφαση:
- Το φορτίο δεν απαγορεύεται να εισέλθει σε χώρες με περιορισμούς και απαγορεύσεις καθώς και δε θα επηρεαστεί από θέματα υγείας (η εξάπλωση του ιού αποφεύγεται αφού εμπλέκονται λιγότερα άτομα).
- Οι πτήσεις φορτίου απαιτούν πληρώματα, ειδικούς και τεχνικούς για να εκτελέσουν την πτήση, επιτρέποντας σε πολλούς να παραμείνουν στις δουλειές τους εξασφαλίζοντας έτσι όσες περισσότερες θέσεις εργασίας γίνεται.
- Η Εταιρική Υπευθυνότητα είναι ένας από τους κύριους παράγοντες και έτσι οι επιχειρήσεις δρουν με γνώμονα και το κοινωνικό συμφέρον με το να υιοθετούν υπεύθυνη στάση»
5) Ένα αεροπλάνο απογειώθηκε χωρίς κυβερνήτη
6) Ένα αεροπλάνο απογειώθηκε χωρίς καύσιμα κηροζίνης
7) Το πολυαναμενόμενο αεροδρόμιο του Βερολίνου άνοιξε τελικά
8) Αξιοπερίεργες και παράδοξες καταστάσεις με αεροσκάφη
9) Έξυπνοι τρόποι για επιβίωση από τις αεροπορικές εταιρείες
Από πώληση έργων τέχνης μεγάλης αξίας, πώληση κομματιών αεροσκάφους Airbus A320 ως έπιπλα σπιτιού, μετατροπή Airbus A380 σε πολυτελές εστιατόριο μέχρι και πτήσεις στο…πουθενά.
Είναι μερικοί από τους τρόπους, με τους οποίους οι αεροπορικές εταιρείες προσπαθούν να αυξήσουν τα κατά πάρα πολύ μειωμένα έσοδά τους εξαιτίας της χαμηλής ταξιδιωτικής ζήτησης, με στόχο την επιβίωση και βιωσιμότητά τους.
Οι αεροπορικές εταιρείες όντας επιχειρήσεις, θα κάνουν τα πάντα ώστε να εξασφαλίσουν την κερδοφορία τους. Ακόμα και μέσω μιας πολύ δύσκολης και πρωτόγνωρης για τον τομέα τους κατάστασης θα πρέπει να επιδεικνύουν την ευελιξία τους κάθε στιγμή καθώς τα δεδομένα ανατρέπονται συνεχώς. Ενώ μπορεί να υπάρχει σχέδιο αντιμετώπισης, το να βρεθεί ακόμη ένα εμπόδιο ( βλ. Singapore Airlines με τους Περιβαλλοντικούς οργανισμούς ) και νέοι περιορισμοί να τεθούν στο προσκήνιο, είναι ένα εφικτό σενάριο. Παρατηρείται επίσης, πως σκέφτηκαν τους πιο παράξενους αλλά και έξυπνους τρόπους για να αυξήσουν τα έσοδά τους, που θεωρούνται πιο χρήσιμα από ποτέ.
10) Η Airbus παρουσίασε το πρόγραμμα ZEROe που περιλαμβάνει αεροσκάφη με μηδενική εκπομπή ρύπων και λειτουργία με υδρογόνο.
Ανάλυση Δ. Ζοπουνίδη: 27/09/2020:
«Η Γαλλική βιομηχανία κατασκευής αεροσκαφών αποκάλυψε τρεις ιδέες για τα πρώτα τρία εμπορικά αεροσκάφη μηδενικών εκπομπών ρύπων παγκοσμίως, που θα μπορούσαν να τεθούν σε επιχειρησιακή λειτουργία έως το 2035. Αυτές οι ιδέες αντιπροσωπεύουν καθεμία διαφορετική προσέγγιση για την επίτευξη πτήσης μηδενικών εκπομπών, εξερευνώντας διάφορες τεχνικές και αεροδυναμικούς σχεδιασμούς προκειμένου να υποστηρίξει τη φιλοδοξία της πρωτοπόρας στην απόρριψη των ρύπων σε ολόκληρη την αεροπορική βιομηχανία.
Η βασική ιδέα, βασίζεται στη χρήση υδρογόνου ( hydrogen ) ως κύρια πηγή ενέργειας καθώς πιστεύει ότι εκεί βρίσκεται η λύση για τη βελτίωση των αεροσκαφών και την απεμπλοκή από τους βλαβερούς ρύπους. Επιπλέον, πιστεύει πως είναι πιθανό να είναι μια λύση τόσο για το χώρο των αερομεταφορών, όσο και σε πολλούς άλλους τομείς για την επίτευξη των στόχων τους ως προς το κλίμα.»
11) Πρόωρη απόσυρση μεγάλων αεροσκαφών και Covid-19
Ανάλυση Δ. Ζοπουνίδη 09/05/2020:
«Τα αεροδρόμια όλου το κόσμου παρουσιάζουν την ίδια εικόνα: καθηλωμένα αεροσκάφη σε αεροδιαδρόμους, σε θύρες εξόδου και σε θέσεις στάθμευσης αναμένοντας τη στιγμή που θα βρεθούν πάλι στον αέρα. Η αναμονή τους υπολογίζεται ότι κοστίζει πολλές χιλιάδες ευρώ στις αεροπορικές. Ενδεικτικά ένα αεροσκάφος μέσης απόστασης και στενής ατράκτου υπολογίζεται στα 10.000-15.000€ χωρίς τα μισθολογικά κόστη. Ενώ ένα Airbus A330 της Brussels Airlines, σύμφωνα με την ίδια απαιτεί 400 εργατοώρες για τη συντήρηση όσο βρίσκεται εκτός πτήσεων. Παράλληλα, απαιτείται συνεχής έλεγχος στη μηχανή, τους τροχούς οπού πρέπει να κινούνται λίγο εντός της ημέρας ενώ και εντός του θαλάμου επιβατών λόγω της έκθεσής του στον ήλιο.
Έτσι οι αεροπορικές εταιρίες ανά τον κόσμο, κινούμενες στα πλαίσια ενίσχυσης της ρευστότητάς τους, έχοντας απώτερο στόχο την επίτευξη της βιωσιμότητας και την επαναφορά της κερδοφορίας τους λαμβάνουν αποφάσεις σχετικά με την τύχη ορισμένων αεροσκαφών που βρίσκονται εκτός πτητικού έργου και δεν συμβάλλουν στα παραπάνω. Οι τρεις τύποι που επηρεάστηκαν άμεσα ήταν το τζάμπο τζετ Boeing 747 ( πρώτο ευρείας ατράκτου που κατασκευάστηκε παγκοσμίως ), το τζετ Airbus A380 ( μεγαλύτερο επιβατικό αεροσκάφος παγκοσμίως ) και το τετρακινητήριο A340 ( πρώτο με 4 κινητήρες παγκοσμίως ).»
12) Biometrics και Ψηφιακός Μετασχηματισμός της Αεροπορικής Βιομηχανίας
ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΜΕ ΧΡΗΣΗ ΒΙΟΜΕΤΡΙΚΩΝ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΩΝ
Πρώτα από όλα όμως, τι είναι τα «Βιομετρικά χαρακτηριστικά»; Σύμφωνα με την Emirates,
« Βιομετρικά χαρακτηριστικά είναι τα ανθρώπινα γνωρίσματα που συνθέτουν την ταυτότητα ενός ατόμου, όπως τα χαρακτηριστικά του προσώπου, τα μάτια, ακόμη και o σφυγμός. Τα συγκεκριμένα γνωρίσματα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να καθορίσουν την ταυτότητά σας. Χρησιμοποιούμε την αναγνώριση προσώπου, καθώς είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος επαλήθευσης βιομετρικών χαρακτηριστικών.»
ΓΙΑΤΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΘΟΡΙΣΤΙΚΗΣ ΣΗΜΑΣΙΑΣ Η ΧΡΗΣΗ ΤΟΥΣ
Πολλά κομβικά σημεία επαφής και συγχρωτισμού επιβατών, όπως κατά τη διάρκεια της επιβίβασης, όσο και κατά τη διάρκεια του ελέγχου αποσκευών δημιουργούν μεγάλες ουρές επιβατών. Αυτό συμβαίνει σε μεγαλύτερο βαθμό αυτή τη περίοδο, οπού οι διαδικασίες έχουν γίνει πιο χρονοβόρες λόγω των μέτρων. Πιο συγκεκριμένα:
παρατηρείται μεγαλύτερος χρόνος επιβίβασης στις πύλες εξόδου ( gates ) λόγω της φυσικής απόστασης δύο μέτρων ( social distancing ) που πρέπει να τηρούν οι επιβάτες. Η συγκεκριμένη διαπίστωση επισημαίνεται και από κορυφαία στελέχη του αεροπορικού κλάδου.
Σε κάποια αεροδρόμια παρατηρούνται μεγαλύτεροι χρόνοι στον έλεγχο αποσκευών καθώς τα καλάθια που χρησιμοποιούνται, πλέον περνούν από τακτική απολύμανση.
Η εφαρμογή αναγνώρισης προσώπου και βιομετρικών στοιχείων των επιβατών, από τις αεροπορικές εταιρείες και τα αεροδρόμια παγκοσμίως, έχει τα εξής πλεονεκτήματα:
Επιτρέπει την αποφυγή περιττών επαφών των επιβατών μέσω πολλαπλών σημείων συνωστισμού στο αεροδρόμιο.
Οι επιβάτες μπορούν επίσης να:
Ελέγξουν αποσκευές μέσω ειδικών εφαρμογών.
Εισέλθουν στον επιβατικό σταθμό, χωρίς τη χρήση εγγράφων ( διαβατήριο, αστυνομική ταυτότητα ).
Έχουν πρόσβαση στα σαλόνια διακεκριμένων επιβατών ( business lounges ), χωρίς χρήση εγγράφου ταυτοπροσωπίας όσο και κάρτας επιβίβασης (υπάρχει ήδη δυνατότητα χρήσης εφαρμογής )
Επιβίβαση στο αεροπλάνο με μια ασφαλή, γρήγορη και ακριβή σάρωση προσώπου, αντί να χρησιμοποιούν έγγραφα και περιττές επαφές που θεωρούνται, ότι καθυστερούν την επιβίβαση σε περίπτωση μη έγκαιρης αναζήτησης του απαραίτητου εγγράφου.
Η ίδια τεχνολογία μπορεί να υιοθετηθεί στα σημεία αγορών του αεροδρομίου ( χώρος καταστημάτων και duty free shop ) ενώ ακόμη και σε αγορές κατά την πτήση ( shop on board ) για την εξάλειψη σημείων επαφής και την ασφαλή πρόσβαση σε τραπεζικούς λογαριασμούς για την πληρωμή.
Η θερμική σάρωση ( thermal scanning ) λειτουργεί στα κομβικά σημεία του ταξιδιού για να ελέγξει εάν οι επιβάτες έχουν αυξημένη θερμοκρασία σώματος. Το πιο εντυπωσιακό είναι , πως η προηγμένη τεχνολογία αναγνώρισης προσώπου μπορεί να πιστοποιήσει τον έλεγχο ταυτότητας ενός ατόμου ακόμη και όταν ένα μεγάλο μέρος του προσώπου κρύβεται από μάσκα προστασίας.
Η τεχνολογία βιομετρικής και θερμικής σάρωσης έχει αποδείξει τη χρήση της και άλλες φορές, αλλά η πανδημία προωθεί, όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, την υιοθέτηση από τον αεροπορικό κλάδο με σκοπό την ισορροπία της επιβατικής κυκλοφορίας εντός αεροδρομίου και αεροσκάφους όσο και για την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης, με στόχο τα ασφαλή αεροπορικά ταξίδια.
Συμπερασματικά
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου